Hvordan finder man et passende logo?

Ethvert firma eller forening har behov for et logo, hvis det påtænkes at markedsføre sit firma eller forening.

Der er adskillige grunde til, hvorfor behovet er essentielt, hvor blandt andet det vigtigste er, at logoet er ansigtet til dit firma, og det er logoet alene, der er rigeligt til at tilkendegive firmaet.

Når begrundelse er så markant, kan man ikke undgå at tænke vigtigheden i at vælge et godt ansigt dvs. et godt logo, som både kan repræsentere firmaets værdier, og at man skabe markedsføring. Det er blandt andet derfor, at mange firmaer vælger at købe et logo design hos professionelle grafikere.

Hos Creativation oplever vi, at flere kunder netop ønsker et professionelt, men også kreativt logo design. Det er WOW effekten af at se noget firmaet kan identificere sig med. Det er et svært valg at finde et passende logo og specielt for iværksætter firmaer eller mellemstore firmaer, som nu ønsker et logo at identificere sig med, finder det næsten umuligt at pege på et enkelt.

Det er i virkeligheden en opgave mellem firmaet og grafikeren at bruge lidt tid på at analysere værdier, produkter, service og design. Derfor er firmaer, der har allerede lavet markedsføringsstrategier og har lavet deres mission vision, lettest ved at pege på et logo design, som de kan identificere sig med.

Vi vil gøre det let for dig at vælge logoer til dit nye firma eller eksisterende firma.

 

Logo vejledning

Logoer er ret simple, men kompliceret at vælge imellem. Der findes forskellige typer af logoer, men vi vil nævne 5 typer, og de tilegner sig hver til deres formål og til markedsføringsstrategi.

 

 

Bogstav logo

Et bogstav logo er en font-baseret logo, som omfatter nogle bogstaver, som regel et firmas initialer. Bogstav logo handler om simplicitet. Ved at udnytte nogle få bogstaver kan et logo blive effektiv, især hvis firmaet har et langt navn.

(IBM - International Business Machines) 

 

Ord logo

Ligesom et bogstav logo, er et ord-logo font-baseret, som fokuserer på firmaets navn alene. Navne som Google og Coca-Cola. Ord-logoer kan fungere rigtig godt, hvis et firma har et kortfattet og særskilt navn. Google er et godt eksempel. Navnet er fangende og mindeværdig og kombineret med en stærk typografi, kan logoet skabe et stærkt brand anerkendelse.

(Google) 

 

Symbol logo

Et symbol er en ikon-eller grafisk baseret design. Der er sikkert et billede, man kommer til at tænke på, når man tænker ”logo”, som f.eks. Twitter fuglen. Disse slags logoer er så symbolske, og brandet er etableret, at symbolet alene kan hurtig genkendes.

(Twitter)

 

En kombination

En kombinations logo er et logo kombineret med bogstaver eller ord og et symbol eller maskot. Billedet og teksten kan stå side om side, stablet oven på hinanden eller integreret sammen for at skabe et billede.

(Lacoste)

 

Maskot logo

De er ofte farverige, nogle gange cartoon-agtige og andre gange eller for det meste sjove. Et maskot logo er en god måde at skabe dit eget brand talsmand. En maskot er en illustrations figur, som repræsenterer dit firma – ligesom KFCs Colonel.

(KFC)

Top